Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Lego jako narzędzie do nauki matematyki – wyniki badań z University of Surrey
fragment budowli z klocków lego

Popularne klocki Lego mogą stać się skutecznym narzędziem wspierającym naukę matematyki – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z brytyjskiego University of Surrey. Eksperyment wykazał, że prosta zabawa z klockami może znacząco poprawić zdolności przestrzenne i matematyczne dzieci. Został opisany go na łamach pisma „Mind Brain and Education”.

W projekcie wzięło udział 409 uczniów w wieku 6–7 lat. Przez sześć tygodni uczestniczyli oni w programie „Spatial Cognition to Enhance mathematical learning” (SPACE), w ramach którego nauczyciele prowadzili zajęcia oparte na budowaniu z Lego. Ćwiczenia – realizowane według specjalnie opracowanej broszury z instrukcjami – zachęcały dzieci do wyobrażania sobie i mentalnego manipulowania elementami konstrukcji.

Rezultaty były jednoznaczne: uczestnicy programu SPACE wykazali znaczną poprawę w zakresie tzw. rotacji mentalnej, czyli umiejętności wyobrażania sobie i obracania obiektów w myślach, a także osiągnęli lepsze wyniki z matematyki niż uczniowie uczący się w tradycyjny sposób.

Badacze podkreślają, że rozwijanie myślenia przestrzennego może pomóc wyrównywać szanse edukacyjne i zmniejszać różnice w wynikach nauczania.

Projekt został sfinansowany przez fundację Education Endowment Foundation oraz częściowo przez Radę ds. Badań Ekonomicznych i Społecznych (UKRI Economic and Social Research Council).

Przejdź do treści