Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Nowe gry przegrywają z klasykami – 92% czasu gracze PC przeznaczają na starsze gry

W ostatnich latach rynek gier komputerowych odnotowuje dynamiczny wzrost, a komputery osobiste umacniają swoją pozycję jako dominująca platforma do gier. Według danych firmy analitycznej Newzoo, liczba graczy PC wzrosła z 873,5 miliona w 2023 roku do 907,5 miliona w 2024 roku, przewyższając tym samym liczbę użytkowników konsol, której oszacowano na 653,1 miliona w 2024 roku.

Preferencja dla starszych tytułów

Interesującym zjawiskiem jest fakt, że zdecydowana większość graczy PC poświęca swój czas na starsze produkcje. W 2024 roku aż 67% czasu gry przypadało na tytuły mające co najmniej sześć lat, 25% na gry wydane od dwóch do pięciu lat temu, a jedynie 8% czasu spędzano na najnowszych produkcjach z ostatnich dwóch lat.

Wśród starszych tytułów największą popularnością cieszyły się:

  • Counter-Strike: Global Offensive / Counter-Strike 2 – 7,1% czasu gry
  • League of Legends – 6,4%
  • Roblox – 6,2%
  • Dota 2 – 5,8%
  • Fortnite – 5,4%

Przyczyny dominacji starszych gier

Istnieje kilka czynników wpływających na preferencję graczy wobec starszych tytułów:

  • Wymagania sprzętowe: Nowoczesne gry często wymagają zaawansowanego sprzętu, na który nie wszyscy gracze mogą sobie pozwolić. Starsze produkcje są bardziej dostępne dla użytkowników z mniej wydajnymi komputerami.
  • Model free-to-play i gry-usługi: Wiele popularnych starszych gier opiera się na modelu darmowym z mikropłatnościami, co przyciąga szeroką publiczność i zapewnia stałe wsparcie oraz aktualizacje.
  • Stabilność i dopracowanie: Starsze tytuły, które przetrwały próbę czasu, często oferują stabilną i satysfakcjonującą rozgrywkę, co skłania graczy do pozostania przy nich zamiast inwestowania w nowe, niepewne produkcje.

Źródła: ITHardware, GRYOnline.pl, CD-Action / Fot. activefence.com

Przejdź do treści