Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Politechnika Białostocka opatentowała trwalsze i bardziej ekologiczne nawierzchnie drogowe

Sposób-wykonania-asfaltowe-nawierzchni-drogowej-z warstwą-z-betonu-geopolimerowego-prof-Bołtryk-fot-Iryna-Mikhno-PB

Naukowcy z Politechniki Białostockiej opracowali innowacyjne rozwiązanie dla drogownictwa, które może znacząco zmienić sposób budowy i utrzymania dróg. Uczelnia uzyskała patent na nowy sposób wykonania asfaltowej nawierzchni drogowej z wierzchnią warstwą z betonu geopolimerowego – materiału o wyjątkowej wytrzymałości i korzystnym wpływie na środowisko.

Nowa technologia łączy klasyczną konstrukcję asfaltową z ochronno-ścieralną warstwą z betonu geopolimerowego. To materiał powstający m.in. z odpadów przemysłowych, takich jak popioły lotne czy żużle wielkopiecowe, bogatych w glinokrzemiany. Po aktywacji chemicznej tworzą one geopolimer – strukturę przypominającą naturalny kamień, ale znacznie odporniejszą niż tradycyjny asfalt.

Kluczowym elementem opatentowanego rozwiązania jest sposób trwałego połączenia dwóch różnych materiałów: warstwy wiążącej z betonu asfaltowego i warstwy geopolimerowej. Naukowcy zaproponowali wykonanie w asfalcie specjalnych wgłębień formowanych podczas zagęszczania walcem drogowym wyposażonym w półwałki. Zwiększona powierzchnia styku znacząco poprawia adhezję między warstwami i odporność nawierzchni na ścinanie, czyli jedno z głównych obciążeń generowanych przez ruch pojazdów.

Innowacyjnie wykorzystano także ciepło asfaltu. Wysoka temperatura warstwy wiążącej, typowa dla robót drogowych, przyspiesza proces polimeryzacji i „hartowania” geopolimeru. Po ułożeniu nawierzchni przykrywa się ją materiałem termoizolacyjnym, co pozwala efektywnie wykorzystać energię cieplną i uzyskać jeszcze lepsze parametry wytrzymałościowe.

W badaniach i pracach patentowych, obok prof. Michała Bołtryka, uczestniczyli dr inż. Krzysztof Granatyr oraz mgr inż. Jakub Pruszyński i mgr inż. Paweł Szeligowski. Efektem ich pracy jest patent nr Pat. 248185, który daje Politechnice Białostockiej gotowe rozwiązanie możliwe do zastosowania w praktyce drogowej.

Badania laboratoryjne wykazały, że hybrydowa konstrukcja przewyższa parametrami zarówno klasyczne nawierzchnie asfaltowe, jak i rozwiązania oparte na pojedynczych kompozytach.

Artykuły wiadomości ze świata nauki ukazują się w ramach cyklu popularyzującego naukę na stronie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.
Logotyp SGMK
Międzynarodowość, Interdyscyplinarność, Wysoka Jakość Nauczania

Szkoła Główna Mikołaja Kopernika (SGMK) jest uczelnią publiczną, która została założona w 2023 roku w 550. rocznicę urodzin –najwybitniejszego z polskich uczonych Mikołaja Kopernika. SGMK realizuje działalność naukową, badawczą i dydaktyczną dostosowując nauczanie do wyzwań przyszłości i bieżących potrzeb rynku, integrując wiedzę z różnych dyscyplin nauki i nawiązując współpracę z najlepszymi naukowcami i specjalistami z Polski i świata.

Przejdź do treści