Chiński start-up Deep Blue Aerospace opublikował materiał wideo oraz oświadczenie dotyczące testu pierwszego stopnia rakiety Nebula-1, który miał na celu zademonstrowanie zdolności wznoszenia i precyzyjnego lądowania. Chociaż próba zakończyła się eksplozją, firma uznała test za częściowy sukces.
W niedzielę, 22 września, na kosmodromie Ejin Banner Spaceport w Mongolii Wewnętrznej, Deep Blue Aerospace przetestowało pierwszy stopień rakiety nośnej Nebula-1. Celem próby było wyniesienie rakiety na wysokość od 5 do 10 kilometrów, a następnie bezpieczne lądowanie w wyznaczonym punkcie. Trzy silniki napędowe zapewniły udany start, po czym dwa z nich zostały wyłączone w fazie opadania. Ostatni silnik miał zapewnić stabilizację oraz wyhamowanie przed lądowaniem. Niestety, doszło do awarii – silnik wyłączył się na zbyt dużej wysokości, co doprowadziło do eksplozji w końcowej fazie.
Pomimo tego incydentu, Deep Blue Aerospace poinformowało, że 10 z 11 zaplanowanych celów zostało osiągniętych. Co więcej, rakieta wylądowała zaledwie 0,5 metra od planowanego miejsca. Firma zapowiedziała kolejną próbę na listopad, która może być kluczowa w przygotowaniach do testu na wysokość 100 km.
Rakieta Nebula-1 jest porównywana do amerykańskiego Falcona 9 firmy SpaceX, ze względu na podobny dwustopniowy system. Nebula-1 będzie w stanie wynieść na niską orbitę okołoziemską (LEO) ładunek do 2 ton, a w ulepszonej wersji nawet do 8 ton. Co więcej, firma już zapowiada przyszły model Nebula-2, który ma mieć zdolność transportu ładunku o masie do 20 ton na LEO. Dla porównania, Falcon 9 jest w stanie dostarczyć na tę samą orbitę blisko 23 tony.
Deep Blue Aerospace nie jest jedynym chińskim start-upem pracującym nad technologiami rakietowymi. We wrześniu firma Landspace przeprowadziła podobny test, używając prototypowego segmentu „hopper” do przyszłej rakiety Zhuque-3. Segment ten osiągnął rekordową dla projektu wysokość 10 kilometrów, po czym silniki zostały wyłączone, umożliwiając swobodne opadanie. Na wysokości około 4,5 metra nad ziemią silniki ponownie uruchomiono, co pozwoliło na wyhamowanie i bezpieczne lądowanie.
Chińskie firmy kosmiczne coraz śmielej konkurują na rynku technologii rakietowych, dążąc do wprowadzenia innowacji, które mają na celu zmniejszenie kosztów i zwiększenie efektywności lotów w kosmos.
Fot.: Jiangsu Deep Blue Aerospace Company via Weixin