Szkoła Główna Mikołaja Kopernika

Pozytywne nastawienie do starzenia sprzyja zdrowiu i aktywności fizycznej

Osoby starsze, które mają pozytywne podejście do starzenia się, częściej prowadzą aktywny i zdrowy tryb życia – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Surrey. Co istotne, dotyczy to również osób z chorobami przewlekłymi.

Zespół naukowców przeanalizował dane 1699 mieszkańców Wielkiej Brytanii w wieku 50 lat i więcej. Wyniki, opublikowane w czasopiśmie Healthcare, pokazują, że sposób, w jaki postrzegamy proces starzenia – jako etap rozwoju lub schyłku – ma istotny związek z poziomem aktywności fizycznej. Uczestnicy z bardziej pozytywnym nastawieniem częściej podejmowali intensywne formy ruchu, takie jak szybki marsz, jazda na rowerze czy ćwiczenia aerobowe.

Co więcej, badanie wykazało, że nawet osoby zmagające się z chorobami niezakaźnymi, takimi jak cukrzyca czy schorzenia układu sercowo-naczyniowego, były bardziej skłonne do aktywności, jeśli miały pozytywny obraz starzenia.

Naukowcy zwracają uwagę, że kampanie zdrowotne i programy społeczne powinny nie tylko promować aktywność fizyczną, ale także wzmacniać pozytywne postrzeganie starzenia się. Może to poprawić nie tylko zdrowie, lecz także jakość życia osób starszych – pomagając im postrzegać późniejszy etap życia jako czas, w którym nadal można być aktywnym i zaangażowanym.

Artykuły wiadomości ze świata nauki ukazują się w ramach cyklu popularyzującego naukę na stronie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika.
Logotyp SGMK
Międzynarodowość, Interdyscyplinarność, Wysoka Jakość Nauczania

Szkoła Główna Mikołaja Kopernika (SGMK) jest uczelnią publiczną, która została założona w 2023 roku w 550. rocznicę urodzin –najwybitniejszego z polskich uczonych Mikołaja Kopernika. SGMK realizuje działalność naukową, badawczą i dydaktyczną dostosowując nauczanie do wyzwań przyszłości i bieżących potrzeb rynku, integrując wiedzę z różnych dyscyplin nauki i nawiązując współpracę z najlepszymi naukowcami i specjalistami z Polski i świata.

Przejdź do treści