Polski inżynier Tomasz Patan, współzałożyciel firm Jetson i Volonaut, zaprezentował innowacyjny pojazd powietrzny – Volonaut Airbike. Ten jednoosobowy ścigacz, przypominający maszyny z filmów science-fiction, stanowi kolejny krok w rozwoju osobistego transportu lotniczego.
Nowa koncepcja osobistego lotu
Volonaut Airbike to kompaktowy pojazd powietrzny napędzany systemem odrzutowym, przeznaczony do przewozu jednej osoby. Dzięki zaawansowanemu systemowi stabilizacji wspomaganemu przez komputer pokładowy, sterowanie maszyną jest intuicyjne i bezpieczne. Pojazd osiąga prędkość do 200 km/h, oferując pilotowi panoramiczny widok i poczucie bezpośredniego kontaktu z otoczeniem.
Zaawansowana technologia i konstrukcja
Airbike wyróżnia się brakiem wirujących śmigieł, co umożliwia poruszanie się w ograniczonych przestrzeniach. Jest około siedmiokrotnie lżejszy od tradycyjnego motocykla, co osiągnięto dzięki zastosowaniu materiałów z włókna węglowego oraz technologii druku 3D. Minimalistyczna konstrukcja nie tylko redukuje wagę, ale również zwiększa efektywność energetyczną pojazdu.
Inspiracje i wcześniejsze projekty
Przed stworzeniem Airbike, Tomasz Patan współtworzył Jetson ONE – elektryczny, jednoosobowy pojazd powietrzny typu VTOL (pionowego startu i lądowania). Jetson ONE, wyposażony w osiem silników elektrycznych i aluminiową ramę, pozwala na 20-minutowy lot z prędkością do 102 km/h. Dzięki spełnieniu wymagań Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) dotyczących ultralekkich pojazdów, w USA można nim latać bez licencji pilota. Pojazd został wyposażony w systemy bezpieczeństwa, takie jak automatyczne lądowanie, spadochron balistyczny oraz czujniki LiDAR do unikania przeszkód. Jetson ONE spotkał się z dużym zainteresowaniem – pierwsze serie produkcyjne zostały wyprzedane, a firma zebrała zamówienia na 500 egzemplarzy, co przekłada się na przychód rzędu 60 milionów dolarów.
Przyszłość osobistego transportu powietrznego
Volonaut Airbike stanowi kolejny etap w rozwoju osobistego transportu lotniczego. Jego kompaktowa konstrukcja, zaawansowane systemy sterowania oraz brak konieczności posiadania licencji pilota (w przypadku spełnienia odpowiednich regulacji) mogą przyczynić się do popularyzacji tego typu pojazdów. Choć obecnie Airbike jest w fazie prototypowej, jego prezentacja wzbudziła duże zainteresowanie i może wpłynąć na przyszłe kierunki rozwoju miejskiej mobilności.
Źródła: Fakt, GeekWeek, GeekWeek, Polski Przemysł, Autokult, strefaapokalipsy.pl, MyCompanyPolska.pl, CADblog, ITbiznes / fot. www.designboom.com